Maatschappij incasseert of de tussenpersoon?

Maatschappij incasseert of de tussenpersoon?

Deze week wil ik stilstaan bij een onderwerp waar veel mensen niet bij stilstaan: wie incasseert eigenlijk uw verzekeringspremie? Is dat de verzekeringsmaatschappij zelf, of doet uw onafhankelijke tussenpersoon dat voor u?

Veel nieuwe klanten bij ons lieten voorheen de premie direct van hun rekening afschrijven door de verzekeraar. “Ik moet toch betalen, wat maakt het uit wie incasseert?” is een veelgehoorde gedachte. Begrijpelijk, maar toch een misvatting. Want er is wél degelijk verschil tussen de twee manieren van incasseren.


Minder grip op uw geld

Als u verzekeringen heeft bij verschillende maatschappijen, incasseert elk van hen apart. Klaverblad voor de autoverzekering, Independer voor de woonhuisverzekering – allemaal met eigen codes en omschrijvingen. Het overzicht raakt u snel kwijt. Waar liep die reisverzekering ook alweer? Bij Nationale Nederlanden of toch De Goudse?

Via de tussenpersoon ziet u alles in één helder overzicht. U weet precies waarvoor u betaalt.


Eén overzicht, één rekening, méér voordeel

Tussenpersonen zorgen voor één duidelijke nota waarop al uw verzekeringen overzichtelijk vermeld staan. U ziet precies wat u waarvoor betaalt.

En er is meer: wanneer u al uw verzekeringen via één tussenpersoon onderbrengt, profiteert u vaak van pakketkorting. Dit kan oplopen tot wel 10%! Een voordeel dat veel mensen over het hoofd zien, maar dat op jaarbasis flink kan schelen.


De belangrijkste reden: dekkingszekerheid

Maar de allerbelangrijkste reden om te kiezen voor incasso via de tussenpersoon, is dekkingszekerheid. Want wat gebeurt er als er een keer iets misgaat met de betaling?

Stel: u gaat samenwonen en opent een gezamenlijke rekening. De vaste lasten worden vanaf deze nieuwe rekening betaald, en u past het rekeningnummer aan bij de verzekeraars. Of nou ja, dat dacht u. Eén verzekeraar vergeet u. De premie wordt niet afgeschreven, en de maatschappij probeert het ook niet opnieuw.

Of er staat nét een paar cent te weinig op uw rekening. De incasso mislukt. U krijgt misschien een e-mail of een bericht in uw online omgeving. Vaak denkt u: “dat is vast oud nieuws”. Maar na een paar gemiste betalingen zet de verzekeraar de dekking stop. U bent dan niet meer verzekerd.

En stel dat er dan iets gebeurt – waterschade, autoschade, een aansprakelijkheidskwestie – dan keert de verzekeraar niets uit. Ook niet als u later alsnog betaalt. Niet betaald = niet verzekerd.

Een onafhankelijke tussenpersoon voorkomt dat. Die schiet de premies voor. Zo blijft uw verzekering actief en blijft u gewoon verzekerd, ook als u even achterloopt of als een betaling via acceptgiro vertraagd is.

Dus: laat uw premie niet automatisch incasseren door allerlei verschillende maatschappijen, maar kies voor overzicht en zekerheid via uw tussenpersoon.